Karangan Pelajar Stpm

Sumber Rujukan Bagi Membantu Para Pelajar Dalam Penulisan Esei

sdsdfdsf

Memperkenalkan Budaya Malaysia Terhadap Masyarakat Luar [Memorandum]

08:22:00 0

Kepada    :   YB Menteri Penerangan, Komunikasi, dan Kebudayaan
Daripada:   Pengerusi Persatuan Kebudayaan dan kesenian Daerah Kulim

Memorandum tentang Memperkenalkan
Budaya Malaysia Terhadap Masyarakat Luar


1.0        Pendahuluan
Dasawarsa, sektor pelancongan telah diiktiraf sebagai antara penyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara. Hal ini terbukti apabila Kementerian Pelancongan melaporkan bahawa sebanyak 30 juta pelancong asing telah berkunjung ke Malaysia pada tahun 2011 dan berjaya menjana pendapatan sebanyak RM40 bilion. Bagi tujuan promosi pula, sebanyak RM150 juta telah diperuntukan untuk mempromosikan Malaysia di luar negara. Meskipun sector perlancongan telah berkembang maju, namun negara ini kekurangan promosi untuk memperkenalkan budaya masyarakat kita kepada masyarakat luar. Menyedari hal ini, Persatuan Kebudayaan dan Keseniaan Daerah Machang telah menghantar memorandum ini untuk mengemukakan kekuranagn promosi tersebut dan juga usul untuk meningkatkan usaha mempromosikan budaya dalam sektor perlancongan.

2.0         Penyataan Kekesalan
Pihak Persatuan berasa kesal tentang kurangnya promosi tersebut kerana industri perlancongan boleh menjadi wahana untuk memperkenalkan budaya masyarakat tempatan kepada masyarakat luar negara. 

2.1        Kurangnya Agensi Perlancongan Mempromosikan Budaya
Industri pelancongan di Negara Malaysia ini semakin pesat membangun tetapi kekesalan yang timbul adalah apabila industri kita kekurangan agensi-agensi pelancongan mempromosikan budaya tempatan. Ramai bilangan pelancong yang yang tidak mengetahui kesemua budaya-budaya yang wujud di Malaysia. Agensi-agensi yang menjalankan promosi ini biasanya hanya mempromosikan pakej-pakej yang dianggap menguntung seperti lawatan ke tempat menarik dan mengurangkan promosi terhadap pakej kebudayan tersebut. Pelancong-pelancong hanya mengetahuinya apabila datang ke tempat kebudayan itu sendiri.

2.2         Kurang Sokongan daripada Rakyat Tempatan
Tidak dapat kita nafikan bahawa peranan rakyat tempatan sebagai tulang belakang kepada usaha untuk mengangkat nama Malaysia sebagai destinasi pelancongan dunia. Walau bagaimanpun, rakyat tempatan kurang menyokong aktiviti pelancongan domestik kerana kurang meminati terhadap kebudayaan yang wujud di negara ini malahan sikap ramah dan berbudi bahasa bagi memastikan para pelancong selesa dan berasa kehadiran mereka dialu-alukan tidak dipamerkan sama sekali. Di samping itu, dalam perancangan untuk bercuti dan melancong, rakyat tempatan menjadikan destinasi pelancongan luar negeri sebagai pilihan. Mereka terlalu taksub untuk melancong ke luar negara.

3.0         Usul
Yang berikut merupakan usul untuk meningkatkan usaha tersebut.

3.1         Mempromosikan Budaya
Dalam usaha untuk memasarkan jenama Malaysia sebagai destinasi pelancongan   yang patut dikunjungi dan memperkenalkan budaya tempatan terhadap pelancong luar negara peranan kerajaan dan bukan kerajaan dalam menubuhkan agensi perlancongan adalah penting. Agensi-agensi ini memainkan peranan dalam mempromosikan budaya tempatan dan produk pelancongan kepada warga dunia kerana kata “orang tak kenal, maka tak cinta”. Tamsilannya, baru-baru ini Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan telah menganjurkan acara “Malaysian Kitchen” di kota London untuk memperkenalkan kepelbagaian makanan tempatan kepada warga Britian. Acara ini didapati telah mendapat sambutan yang hangat daripada warga negara berkenaan. Selain  itu, Kementerian Pelancongan juga aktif menyertai pameran-pameran pelancongan terutama di pasaran baharu yang berpotensi besar seperti negara-negara Timur Tengah dan Eropah Timur. Tuntasnya, promosi yang telah diatur sudah pasti akan merancakkan sektor pelancongan di Malaysia.

3.2         Peranan Masyarakat dan Pihak yang Bertanggungjawab
Masyarakat tempatan hendaklah menyokong aktiviti pelancongan domestik kerana “bertepuk sebelah tangan, tak akan berbunyi”. Sementalahan pula, sebagai tuan rumah kepada para pelancong, warga tempatan hendaklah mempamerkan sikap ramah dan berbudi bahasa bagi memastikan para pelancong selesa dan berasa kehadiran mereka dialu-alukan. Di samping itu, jika merancang untuk bercuti dan melancong, rakyat tempatan hendaklah menjadikan destinasi pelancongan tempatan sebagai pilihan. Mereka janganlah bersikap seperti kera di hutan disusui, anak di rumah mati kelaparan apabila terlalu taksub untuk melancong ke luar negara. Intihanya, warga tempatan diharapkan agar lebih bersikap patriotik untuk memacu pertumbuhan ekonomi negara menerusi sektor pelancongan. Budaya bahu-membahu antara pihak kerajaan, swasta, dan warga tempatan penting demi kelangsungan sektor pelancongan domestik. Kita berkeyakinan bahawa pada masa akan datang adalah tidak mustahil industri pelancongan tempatan akan standing dengan negara-negara yang telah sedia tersohor dalam bidang pelancongan. Oleh itu,  kita berharap agar destinasi pelancongan seperti Pulau Langkawi akan setanding dengan Pulau Bali di Indonesia. Akhirul kalam, impak daripada kemakmuran sektor pelancongan sudah pasti akan menguntungkan rakyat tempatan yang akan menerima tempias limpahan rezekinya.

4.0         Penutup
Sedar atau tidak, apabila kita melancong dalam negara, kita sebenarnya berpeluang untuk mengenali dengan lebih dekat akan destinasi pelancongan, kebudayaan, dan warisan negara. Tamsilannya, negara kita kaya dengan pelbagai keindahan khazanah alam semula jadi seperti Taman Negara Mulu, Taman Negara Kinabalu, Melaka Bandar raya Bersejarah, dan Georgetown yang telah diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO. Sementelahan pula, masyarakat majmuk di negara kita telah mewujudkan kepelbagaian budaya dari segi kesenian, perayaan, dan makanan. Dengan kata lain, kita akan lebih memahami budaya dan adat resam pelbagai kaum rakyat Malaysia jika melancong dalam negara. Oleh yang demikian, akan timbullah perasaan bangga dan cinta akan tanah air.

Disediakan oleh,                                                                                               12 Mei 2013


(ABDUL RAHIM BIN ABDULLAH)
Pengerusi
Persatuan Kebudayaan dan Kesenian
Daerah Kulim

Keburukan Makanan Segera

05:26:00 0

Makanan segera sudah tidak asing lagi kepada masyarakat tempatan khususnya golongan remaja dan kanak-kanak. Saban hari media massa mengiklankan pelbagai jenis makanan segera seperti ayam goreng, kentang goreng, burger, hot dog, mi segera dan pizza. Makanan-makanan ini sangat mudah didapati, enak rasanya dan berpatutan harganya. Oleh itu, makanan segera amat popular dan berjaya mengubah selera masyarakat kita. Ini juga dikaitkan dengan pemodenan yang merangkumi keseluruhan cara hidup termasuk pemakanan dan cita rasa, serta dikatakan menepati era moden yang mementingkan masa.

      Namun dari segi kesihatan, makanan segera sebenarnya banyak mendatangkan kesan negatif yang harus diberi perhatian oleh masyarakat umum. Kesibukan dalam tugas seharian dalam kehidupan telah mendorong masyarakat pada hari ini untuk mencari jalan pintas dengan mengambil makanan segera sebagai alternatif daripada makanan berat. Jika pada masa dahulu, mi segera menjadi pilihan utama makanan segera, kini terdapat ribuan jenama makanan segera dikeluarkan atas keperluan pasaran. Selain kurang berkualiti dan kandungan zat makanan yang tidak seimbang, makanan segera banyak membawa mudarat kerana kandungan garam dan bahan kimia di dalam serbuk perisa `monosodium glutimate’ yang membahayakan kesihatan. Bahan kimia ini menyebabkan seseorang itu mudah diserang penyakit darah tinggi dan buah pinggang.


      Pada hari ini, masalah komplikasi kegemukan atau obesiti telah menjadi satu sindrom baru masyarakat kita yang dikatakan berpunca daripada pengambilan berlebihan makanan segera yang mengandung lemak dan gula yang tinggi. Makanan tersebut seperti aiskrim, minuman berkarbonat dan sebagainya adalah antara makanan segera kegemaran kanak-kanak dan remaja kini. Kegemukan ialah risiko peningkatan kolesterol dalam darah yang jika tidak diberi perhatian akan menyebabkan penyakit jantung. Kajian oleh pakar pemakanan menunjukkan bahawa makanan segera boleh merosakkan fungsi otak. Ini disebabkan otak manusia memerlukan glukosa untuk berfungsi dengan baik, namun kandungan lemak yang terlalu banyak boleh mengganggu peranan glukosa yang seterusnya boleh merosakkan daya konsentrasi dan tahap ingatan.


      Selain itu, pengambilan makanan segera yang berlebihan juga akan mengancam radang paru-paru yang boleh membawa kepada penyakit asma yang kronik. Berdasarkan satu kajian sains pemakanan mendapati bahawa daripada 100 orang kanak-kanak yang mengambil makanan segera menunjukkan bahawa mereka yang kurang mengambil makanan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, vitamin E, zat-zat besi dan susu amat mudah menghadapi risiko diserang penyakit asma yang berlarutan.


       Makanan segera tidak mengandungi vitamin A yang amat diperlukan oleh tubuh kita. Vitamin ini penting untuk membina sel-sel baru, di samping berfungsi untuk penjagaan kulit dan mata. Gentian yang dapat membantu penghadaman dan mengelakkan sembelit tidak terdapat dalam makanan segera.


      Makanan sebenarnya menjadi sumber untuk kesihatan dan kesejahteraan, malang sekali pada masa kini makanan turut membawa kesengsaraan kepada manusia. Oleh sebab itu, untuk mengelakkan diri daripada dijangkiti pelbagai penyakit akibat pengambilan makanan segera yang berlebihan, kita harus membentuk tabiat pemakanan yang seimbang dan sihat. Jangan terlalu memilih jalan mudah dalam soal makan minum. Ambillah makanan yang berkhasiat dan seimbang untuk menjamin kesihatan tubuh badan yang berterusan.

Langkah-Langkah Menangani Kegiatan Pelanunan

21:59:00 0

Belakangan ini, seragan lanun ke atas kapal-kapal sering berlaku. Walaupun tentera laut tentera laut bertugas untuk memantau dan memberikan perlindungan kepada kapal-kapal dagang, namun ancaman lanun tetap berlaku. Sungguhpun ancaman laut di perairan Malaysia tidak sebanyak yang berlaku di  perairan Africa, namun kegiatan ini mampu menggangu perdagangan dan mengancam nyawa. Oleh itu, pelbagai usaha perlu dilakukan bagi memastikan perairan negara, iaitu di selat Melaka dan perairan Sabah serta Serawak bebas dari ancaman lanun.

Kejasama dengan negara-negara jiran perlu dilakukan untuk mengatasi ancaman lanun. Pihak ketenteraan negara Malaysia dan negara-negara iran seperti Singapura, Indonesia, Thailand, dan Filipina wajar bekerjasama dengan memantau kawasan perairan dengan lebih kerap. Hal ini akan menyukarkan kegiatan perlanunan di perairan negara Malaysia dan negara-negara jiran. Tindakan yang bersepadu hasil kejasama yang erat antara Malaysia dengan negara-negara jiran dapat memberikan hasil yang baik kerana masalah ancaman lanun tidak hanya ditangani oleh sebuah negara, tetapi dilakukan secara bersama-sama. Contohnya, Forum Serantau ASEAN (ARF) diadakan untuk mengeratkan kerjasama dalam membanteras masalah perlanunan.

Pihak kerajaan harus memperkuat dan memperhebat penguatkuasaan maritim. Hal ini dapat dilakukan dengan penglibatan pelbagai agensi dalam melakukan rondaan serta bertindak dengan segera jika memerima maklumat tentang ancaman lanun. Gabungan tindakan agensi seperti Agensi Penguatkuasan Maritim Malaysia (APMM), Pasukan Khas Laut (PASKAL), Tentera Laut Malaysia dan Unit Gempur Marin PDRM Berjaya menumpaskan banyak kes rompakan yang berlaku di perairan Malaysia. Dengan ini, usaha untuk menjadikan peratusan sifar ancaman lanun akan mampu dicapai.

Sistem perundangan di Malaysia dan negara-negara serantau hendaklah dilaksanakan dengan tegas. Hukuman berat yang dikenakan terhadap lanun-lanun yang didapati bersalah dapat menghalang aktiviti perlanunan ini daripada terus berleluasa. Negara-negara jiran yang terlibat harus menunjukkan kesungguhan dan mempamerkan kekuasaan serta kewibawaan mereka dalam menangani masalah perlanunan. Di samping itu, system makhamah yang khas harus ditubuhkan untuk mengendalikan kes-kes perlanunan. Kepantasan dalam menyelesaikan kes-kes yang melibatkan pelanunan ini akan memberi gambaran bahawa ketegasan dan kesungguhan sesebuah Negara dalam membanteras kegiatan pelanunan ini.

Tindakan yang paling efektif dalam usaha menentang perlanuan adalah dengan mengenal pasti modus operandi mereka. Gerak-geri dan kaedah mereka dalam menjalankan aktiviti perlanunan serta kawasan yang menunjukkan aktiviti perlanunan yang tinggi harus dikaji dan dipantau. Dapatan-dapatan kajian ini boleh dikumpul dan diselaraskan oleh agensi-agensi yang terlibat atau dikongsi dengan negara-negara ASEAN. Dengan maklumat yang teperinci tentang kegiatan perlanunan ini, pasukan penguatkuasan mempunyai kelebihan untuk meramal dan menjangkan tindak-tanduk lanun. Langkah proaktif ini sangat berkesan dalam memastikan perairan negara mencatatkan peratusan sifar ancaman lanun.

Selain itu, syarikat atau Negara pemilik kapal juga harus mengambil langkah proaktif, iaitu dengan mengupah petugas keselamatan di atas kapal. Hal ini dapat memastikan keselamatan anak-anak kapal sekiranya berlakunya cubaan merampas kapal tersebut oleh lanun. Selain itu, pemilik kapal juga harus mengupah kapal pengiring untuk memastikan keselamatan anak-anak kapalserta barang-barang yang dibawa. Hal ini dapat mengurangkan risiko kerugiaan akibat rompakan selain mengelakkan risiko kehilangan nyawa.

Aktiviti perlanunan harus dibanteras secara menyeluruh kerana akan menjadikan perairan antarabangsa berbahaya disamping menyebabkan perdagangan antarabangsa terjejas. Pihak berkuasa wajar mengetatkan kawalan serta pemantauan bagi menghalang kapal-kapal dagang daripada menjadi mangsa ancaman lanun. Selain itu, kerjasama antara Negara juga berupaya melumpuhkan kegiatan ini daripada terus berleluasa.

Budaya Tradisional

11:22:00 0

Kegiatan seni budaya tradisional kini semakin tidak mendapat tempat dalam kalangan masyarakat di negara ini.
Banyak faktor yang menyebabkan wujudnya keadaan tersebut.

Faktor-Faktor
1. Proses globalisasi menyebabkan kegiatan seni budaya tradisional semakin lesu. 
  • Akibat globalisasi, kita terdedah kepada perkembangan budaya asing secara meluas. 
  • Semua orang dapat mengikuti perkembangan seni budaya dunia terkini melalui internet/facebook, blog dsn.
  •  Seni atau budaya asing yang baru biasanya lebih menarik minat orang ramai.
  •  Misalnya generasi muda mahukan breakdance, hip-hop, popping, tempo muzik yang lebih rancak dsn. Masakan tradisional diganti dengan makanan segera dari barat
  •  Akibatnya tarian seni budaya tradisional seperti Wayang kulit, makyung, ghazal, tarian kipas, tarian kepang dsn semakin dilupakan.

2.  Kemajuan teknologi maklumat juga merupakan puncanya.
  • Kini permainan teknologi maklumat lebih memikat. 
  • Misalnya “PSP”, “Wii” dan sebagainya.
  • Misalnya permainan badminton dapat dijalankan melalui “Wii” dengan seorang diri sebagai pemain.
  • Pelbagai program permainan dapat “didownload” daripada internet.
  • Pelbagai permainan dalam I-phone.Wi-Fi, 3G memberi kesan audio visual lebih memikat.
  • Sebaliknya congkak dikatakan membosankan dan tidak mencabar.
  • Begitu juga dengan wau dan gasing yang memakan masa menyediakannya dan memerlukan kemahiran dan kumpulan rakan. Misalnya kanak-kanak bandar tidak tahu meligat gasing.

3.  Sikap masyarakat yang dingin juga menjejaskan budaya tradisional kita.
  • Kehidupan kita semakin sibuk.
  • Selepas bekerja, rakyat tiada masa terluang untuk aktiviti seni tradisional yang perlukan kemahiran.
  • Usaha menghasilkan tenunan kain songket, lukisan batik dan kraftangan yang lain memakan masa.
  • Aktiviti permainan gasing dan wau mengambil masa panjang, dari mencari bahan mentah dan menghasilkannya.
  • Tegasnya, hiburan tradisional tidak serasi dengan hidup sibuk kini.
  • Yang lebih banyak ialah pusat yoga, pusat tarian moden, jimnasium bina badan dan persolekan muka serta melansingkan badan.

4.  Kekurangan pusat latihan turut menyebabkan masalah ini.
  • Tanpa latihan khusus, bakat yang berpotensi tidak dapat diasah.
  • Mereka yang berminat juga sukar mendapat peluang.
  • Dengan itu, kita sukar melahirkan pengarah dan pelakon yang baik.
  • Pusat perkembangan seni budaya tradisional amat terhad.
  • Pusat sedemikian tidak menguntungkan jika tanpa tajaan kerajaan.
  • Akibatnya ramai rakyat yang berminat tidak dapat latihan.
  • Para pengamal seni tidak dapat menyampaikan ilmu ini kepada generasi muda.
  • Seni tradisional juga kurang diperkenalkan di media massa.
  • Maka pendedahan kegiatan seni budaya tradisional sangat kurang.

Langkah-langkah majukan seni budaya tradisional
1.   Festival Kuala Lumpur:
  • Hasrat kita membentuk bangsa yang bukan sahaja maju secara fizikal, tetapi pada masa yang sama tinggi nilai budaya dan keseniannya, maka sudah tentu pembangunan ekonomi negara perlu dilengkapi dengan keupayaan warganya menjulang kecemerlangan melalui pupukan seni budaya.
  • Kepelbagaian seni budaya dan warisan negara, dan manifestasi usaha tersebut dalam satu acara besar berbentuk Festival ini amat sesuai sekali.
  • Menjadi landasan penting untuk mengenengahkan keindahan dan unsur-unsur kebudayaan, kesenian dan warisan pelbagai kaum di Malaysia, sama ada untuk tatapan masyarakat tempatan mahupun masyarakat antarabangsa.
  • Untuk mempamerkan kecemerlangan kreativiti dan warisan bangsa.
  • ketengahkan sebagai bandaraya moden dan progresif, namun tetap kaya dengan nilai-nilai kebudayaan, kesenian dan ketamadunan. “Kuala Lumpur is a city with a soul”.
  • Malaysia ini sudahpun terkenal dengan keistimewaannya dari segi kekayaan budaya dan warisan serta kesenian, hasil dari kewujudan masyarakat berbilang kaum yang hidup bersama dalam keadaan harmoni.

2.   Kuala Lumpur Sebagai Pusat Kesenian Antarabangsa
  • Dasar menjadikan Kuala Lumpur Sebagai Pusat Kesenian Antarabangsa bertujuan untuk memartabatkan identiti dan imej Kuala Lumpur sebagai Pusat Kesenian Antarabangsa melalui program kebudayaan dan kesenian antarabangsa seperti persembahan tarian, muzik, lukisan, kraftangan, lakonan, teater, puisi, perfileman, pameran, persidangan, forum, simposium dan festival.

3.   Skim Bantuan Kebudayaan
  • Skim Bantuan Kebudayaan khusus bagi membantu kepada Badan Bukan Kerajaan untuk melaksanakan aktiviti seni budaya.
  • Bantuan yang diperolehi akan dapat meningkatkan lagi kemahiran, kemampuan dan kecekapan badan bukan kerajaan di dalam bidang masing-masing.
·
4.   Kemajuan Pementasan Seni
  • Istana Budaya telah berjaya mementaskan 16 produksi tempatan dan 6 produksi antarabangsa dengan jumlah penonton seramai 64,722 orang. Muzikal Puteri Hang Li Po telah berjaya menarik khalayak pelbagai kaum.

5.   Laman Seni Kuala Lumpur
  • Program ini telah diadakan  Istana Budaya setiap hari Sabtu pertama setiap bulan.
  • Beberapa aktiviti sokongan seperti persembahan kebudayaan tradisional dan moden, senam seni, pertandingan nyanyian, demonstrasi seni tampak, permainan tradisional dan sebagainya diadakan bagi menggalakkan orang ramai mengunjungi program ini.

6.   Pembangunan Kraf
i.      Penyelidikan dan Pembangunan
· Rekaan produk kraf baru telah dihasilkan yang meliputi bidang batik, tenunan, tekatan, seramik, hasil rimba dan logam.
·    Kajian teknologi dan kajian bahan telah dihasilkan.
·   Pusat Inovasi Seramik telah diwujudkan untuk dimanfaatkan oleh pengusaha seramik.

ii.     Pembangunan Usahawan Kraf
·  Satu Daerah Satu Industri telah dibangunkan dan memberi peluang pekerjaan kepada penduduk. Kraftangan Malaysia juga melaksanakan projek pentahapan usahawan kraf, projek pentahapan usahawan muda dan projek perantisan kraf warisan.

iii.    Galakan Dagangan
· Promosi diadakan di peringkat domestik dan peringkat antarabangsa.
·  Nilai jualan bagi promosi domestik adalah sebanyak RM4.4 juta manakala promosi antarabangsa dapat menjana sebanyak RM8.3 juta. Hari Kraf Kebangsaan diadakan di Kompleks Kraf Kuala Lumpur.

iv.    Latihan Kemahiran Kraf
·  Pembangunan tenaga mahir melalui Institut Kraf Negara telah melatih pelajar di peringkat sijil dan di peringkat diploma. Bidang kraf yang ditawarkan ialah batik, tenunan,kayu, rotan, seramik dan logam.

v.     Pemuliharaan Kraf
· Bagi mengekalkan seni kraf warisan negara, aktiviti pemuliharaan dan pemeliharaan dilaksanakan.
· Kraftangan Malaysia mengadakan pameran bertema di Muzium Kraf dan aktiviti pendidikan kraf serta menerbitkan buku kraf iaitu Buku Seramik Tradisional Malaysia dan Buku Seni Gerus.

7. Dasar Perfileman Negara
               i.  Kemudahan Dana Perfileman dan Skim Kemudahan Produksi
·  Sebanyak RM1.135 juta berbentuk pinjaman telah diluluskan kepada 5 filem cereka. 3 buah filem pula telah mendapat bantuan daripada kemudahan dana perfileman, iaitu sebanyak RM12 juta.

              ii.    Pembangunan modal insan
·  Sebanyak 17 buah bengkel telah diadakan dengan 268 orang peserta.

8.   Anugerah Seni Negara
  • Anugerah Seni Negara ialah pengiktirafan tertinggi kerajaan kepada penggiat seni, karyawan dan seniman yang telah menyumbang dan memperlihatkan ketokohan yang cemerlang dalam pembangunan seni tanah air.
  • Anugerah Seniman Negara, Anugerah Karyawan Seni dan Anugerah Pendukung Seni.

9.   Skim Latihan Pembangunan Penggiat Seni (SLPPS)
  • Skim Latihan Pembangunan Penggiat Seni (SLPPS) diwujudkan khusus bagi penggiat seni, budayawan dan karyawan bagi mempertingkatkan tahap pengetahuan dan kepakaran dalam bidang seni, budaya dan warisan di dalam dan di luar negara.
  • memberi penajaan kepada penggiat seni individu, syarikat swasta dan persatuan.

Langkah-Langkah Mengurangkan Masalah/Kes Jenayah

07:10:00 0
Mutakhir ini, masalah-masalah jenayah yang berlaku di negara ini kian menjadi-jadi “bagai cendawan tumbuh selepas hujan”. Kes-kes jenayah seperti gengsterisme, vandalisme, bunuh, rogol, ragut, pengedaran dadah, rasuah, pelacuran dan sebagainya kerap menghiasi dada-dada akhbar, majalah dan lain-lain. Sebenarnya, kes jenayah dapat dibahagikan kepada enam kategori, jenayah berat yang melibatkan senjata, jenayah ringan seperti gengsterisme dan vandalisme, jenayah narkotik yang melibatkan kes pengedaran dan penyeludupan dadah, jenayah komersial seperti kes maksiat, pelacuran dan perjudian, jenayah perdagangan yang merangkumi isu rasuah dan korupsi serta jenayah kolar putih yang melibatkan jenayah oleh golongan profesional. Pihak kerajaan telah bertungkus lumus memerah otak untuk mencari mekanisme yang lebih efektif dalam menangani masalah jenayah yang menular dalam kalangan masyarakat hari ini, namun kes-kes jenayah dilaporkan semakin meningkat, terutamanya jenayah berat seolah-olah dasar yang diambil kerajaan seperti kurang berkesan. Justeru, langkah-langkah yang drastik perlu diambil bagi mengelakkan masalah jenayah daripada berleluasa di negara kita.
 
Pada hemat saya, pihak kerajaan merupakan tonggak utama dalam usaha membanteras masalah jenayah yang kian meruncing ini. Bermula dari aspek pentadbiran, pihak kerajaan haruslah menguatkuasakan undang-undang yang sedia ada dengan tegas. Selain itu, pindaan akta-akta yang sedia ada juga wajip dilaksanakan berlandaskan kategori jenayah masing-masing. Bagi individu yang terlibat dalam jenayah berat seperti membunuh, meragut, dan terlibat dalam penggunaan senjata, harus dijatuhkan hukuman mati mandatori atau penjara seumur hidup. Akta Dadah Berbahaya 1952 yang digubal oleh pihak kerajaan bagi memperuntuk hukuman mati mandatori kepada pengedar dadah merupakan salah satu undang-undang yang berat bagi meminimumkan jenayah narkotik di negara kita. Langkah penguatkuasaan undang-undang dan penggubalan akta yang bakal mengenakan hukuman setimpal terhadap pesalah narkotik akan menyebabkan mereka takut untuk melakukan kesalahan jenayah dan hal ini diyakini akan dapat menangani masalah jenayah di negara ini. Pendek kata, penguatkuasaan undang-undang dan penggubalan akta yang baru harus dilaksanakan oleh pihak kerajaan sebagai cara terbaik untuk mengurangkan masalah jenayah.
 

Sementelahan itu, Perdana Menteri  yang menggalakkan pihak polis meningkatkan pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan berisiko tinggi juga merupakan cara efektif untuk mengawal kes jenayah yang sering berlaku di Malaysia. Kes pembunuhan yang menimpa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tenggaroh, Datuk S Krishnasamy, di bangunan MIC  merupakan penggerak utama kepada pelaksanaan pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di negara kita. Mengikut ulasan pihak polis, mangsa dipercayai ditembak di kening kiri dalam lift bangunan MIC. Malangnya, suspek utama tidak dapat dikesan disebabkan ketiadaan CCTV di tempat kejadian. Realitinya, terdapat banyak kes pembunuhan yang melibatkan pembunuh-pembunuh upahan yang semakin berleluasa di negara kita dan tidak dapat dikesan. Sekiranya dibandingkan dengan negara maju seperti Amerika Syarikat (AS), Jepun, Australia, Singapura, China dan lain-lain, sudah tentu kes yang tidak mempunyai “jalan keluar” ini dapat diselesaikan. Oleh yang demikian, pihak berkuasa tempatan patut menempatkan CCTV di kawasan berisiko tinggi seperti bank, kawasan perumahan, sekolah, taman permainan, dan banyak lagi. Hal ini demikian supaya pihak polis dapat mengecam muka penjenayah, merakan semula kejadian jenayah tersebu, serta membuat analisis secara terperinci yang dapat membantu menyelesaikan kes jenayah sehingga tertangkapnya penjenayah terbabit. Oleh itu, CCTV patut ditempatkan di kawasan berisiko tinggi supaya masalah jenayah di negara kita dapat dikurangkan.
 

Tidak dapat disangkal bahawa pendidikan merupakan wahana penting dalam usaha mencegah masalah jenayah yang berlaku di negara kita. Selain langkah drastik, kerajaan turut menggunakan pendekatan psikologisebagai alternatif dalam mengurangkan masalah jenayah, khasnya dalam kalangan remaja. Walaupun pendorong kepada peningkatan jenayah berat merupakan golongan dewasa seperti pembunuh upahan dan seumpamanya, golongan remaja juga perlu disuntik dan ditanam dengan ajaran moral dan pegengan akidah yang utuh untuk memastikan agar mereka tidak cenderung ke arah melakukan jenayah, bak kata pepatah, “melentur rebung biarlah dari rebungnya”. Penerapan nilai-nilai murni dalam mata pelajaran Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam di peringkat sekolah akan dapat mendedahkan para pelajar tentang norma hidup masyarakat yang berkiblatkan kasih sayang dan perpaduan. Hal ini secara implisitnya dapat menyemai nilai murni dan ajaran agama yang kukuh dalam jiwa pelajar agar mengelakkan diri daripada terjebak dalam kes jenayah. Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dilaksanakan sejak tahun 2004 oleh pihak kerajjan, yang berobjektifkan melahirkan modal insan yang berintegriti juga merupakan langkah yang efisien dalam memupuk semangat kekitaan dan perpaduan dalam kalangan generasi muda. Dengan adanya pendekatan psikologi ini, pelajar akan meletakkan perpaduan dan keamanan negara sebagai keutamaan. Hal ini penting dalam mengurangkan masalah jenayah dalam kalangan masyarakat.
 

Secara tuntasnya, masalah jenayah yang semakin menjadi-jadi perlu diatasi sebelum nasi menjadi bubur. Berleluasanya kes jenayah seperti pembunuhan kejam adik Nurul Jazlin Jazimin, 8 tahun yang mati akibat didera secara seksual dan fizikal serta kes kehilangan adik Sharlinie Mohamad Nasyar hanya akan menggugat dan menjejaskan imej Malaysia sebagai negara yang aman dan sejahtera. Justeru, rakyat perlu lebih proaktif dan berganding bahu dengan pihak kerajaan bagi aur dengan tebing bagi membanteras jenayah di negara kita.

Kesan-Kesan Kemasukan Pendatang Asing Tanpa Izin

06:52:00 0

Ekonomi Malaysia kebelakangan ini berkembang dengan pesat. Projek pembangunan raksasa berjalan dengan lancar. Sebagai hasilnya, wujudlah peluang pekerjaan yang meluas dan timbul masalah kekurangan tenaga kerja. Jadi, Malaysia kini menjadi tumpuan pendatang asing yang ingin mencari rezeki lumayan. Namun kemasukan pendatang asing tanpa izin yang banyak telah menimbulkan pelbagai masalah.

Masalah utama ialah kesulitan yang dihadapi oleh kerajaan untuk membanteras kemasukan pendatang asing tanpa izin ini. Pihak polis, tentera, dan Jabatan Imigresen terpaksa bekerja keras untuk memberkas mereka. Mereka ditahan dan ditempatkan di kern tahanan sementara. Kedutaan asing pula kurang bekerjasama. Kedutaan asing enggan mengeluarkan dokumen perjalanan sementara kepada rakyatnya supaya mereka dapat dihantar balik. Kedutaan asing juga enggan membiayai kos penghantaran pulang. Hal ini menyebabkan banyak tenaga, wang, dan masa kerajaan terbazir dalam usaha mencegah kemasukan pendatang tanpa izin.

Keselamatan sosial kita juga terancam. Ada antara pendatang asing tanpa izin ini merupakan penjenayah yang dikehendaki oleh pihak berkuasa di negara asal mereka. Mereka melarikan diri ke Malaysia supaya terlepas daripada serbuan pihak berkuasa negara asal mereka. Malangnya, mereka terns melakukan jenayah di Bini. Kes-kes rompakan, pembunuhan, dan rogol sering berlaku. Mangsa akan menanggung trauma sepanjang masa. Malahan sesetengah taman perumahan dimasuki pencuri setiap mal am buat satu tempoh yang panjang. Hal ini menyebabkan penduduk tempatan hidup dalam ketakutan. Kes-kes penjenayah warga Indonesia ditembak mati dalam serbuan polis bukanlah kes yang luar biasa lagi. Malah tentera kita terpaksa dikerah ke Semporna, Sabah, untuk menghadapi lanun Filipina yang menggunakan senjata canggih untuk melakukan rompakan pada siang hari.

Penyakit-penyakit berbahaya juga akan merebak dengan meluas. Buruh asing yang sah akan dikenakan pemeriksaan kesihatan. Sebaliknya, pendatang asing tanpa izin tidak berbuat demikian. Banyak antara mereka berasal dari kawasan mundur di negara asal mereka. Kesihatan mereka kurang terjamin. Ada antara mereka menghidap AIDS, tibi, penyakit kelamin, dan sebagainya. Akibatnya, rakyat kita menjadi mangsa. Statistik telah menunjukkan bilangan rakyat yang menghidap penyakit tibi meningkat semula. Banyak pendatang asing tanpa izin juga disahkan sebagai pembawa kuman HIV dan hepatitis. Hubungan mereka secara seksual dengan pelacur tempatan akan mempercepat jangkitan AIDS.

Kedatangan pendatang asing, khususnya yang tanpa izin, juga mendatangkan masalah perumahan. Mereka akan mendirikan kawasan perumahan secara haram. Sesetengah kumpulan pendatang asing ini pula membuka kawasan hutan sebagai kawasan perumahan mereka. Kawasan setinggan ini tidak teratur dan kekurangan kemudahan asas, seperti sistem pembuangan sampah dan air kumbahan. Oleh itu, pencemaran alam sekitar akan berlaku. Selain itu, pembangunan negara pada mas a akan datang juga terbantut kerana kemunculan setinggan ini. Imej negara kita juga terjejas kerana ini menggambarkan kelemahan pentadbiran kerajaan serta pengagihan ekonomi yang tidak seimbang. Terdapat juga kawasan perkampungan haram yang mewah, lengkap dengan bekalan elektrik, dan air.

Hak rakyat kita juga sedikit sebanyak terjejas. Pihak majikan lebih suka mengupah pendatang asing tanpa izin dalam sektor perladangan, pembinaan, dan pembantu rumah kerana gaji mereka jauh lebih murah. Hal ini pasti menjejaskan peluang pekerjaan rakyat kita sungguhpun bukan semua rakyat kita berminat dalam bidang pekerjaan ini. Selain itu, banyak antara mereka melibatkan diri dalam perniagaan, misalnya membuka gerai makanan, menjual barang kemas, lampu hiasan, batik dan sebagainya. Malah ada antara mereka yang menjadi kaya-raya, berumah besar tanpa membayar cukai pendapatan. Pada ketika nilai wang kita jatuh dengan teruknya, peluang pekerjaan rakyat semakin sempit. Hal ini memang tidak adil kepada rakyat kita.

Kita memerlukan tenaga asing dalam pembangunan negara. Namun kehadiran mereka, terutamanya golongan tanpa izin, juga menimbulkan masalah. Kerajaan perlu menangani masalah ini dengan serius supaya rakyat kita tidak menjadi minoriti di tanah airnya sendiri.