Faedah-faedah Melancong dalam Negara Sendiri - Karangan Pelajar Stpm

Sumber Rujukan Bagi Membantu Para Pelajar Dalam Penulisan Esei

sdsdfdsf

Faedah-faedah Melancong dalam Negara Sendiri

Dewasa ini halwa telinga dan mata kita sering dihidangkan dengan pelbagai inisiatif oleh pihak kerajaan untuk menggalakkan lebih ramai rakyat untuk melancong dalam dan luar negara. Persoalannya, apakah faedah melancong dalam negara sendiri?

     Pelbagai maslahat melancong dalam negara telah dikenal pasti. Salah satu daripadanya ialah semangat patriotisme dapat ditanam dalam sanubari setiap individu. Hal ini adalah kerana, apabila melawat tempat-tempat dan bangunan bersejarah seperti Chimney Labuan, bandar Melaka, Stadium Merdeka, Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, secara tidak langsung semangat biar putih tulang jangan putih mata dapat dibangkitkan.Tambahan pula, lokasi sedemikian turut memaparkan penderitaan dan kepayahan hidup pada zaman penjajah. Tegasnya, semangat patriotisme pasti dapat disemai dengan melancong dalam negara sendiri.

     Selain itu, melancong dalam negara juga dapat merapatkan hubungan kekeluargaan antara anggota keluarga terutamanya mereka yang jauh di mata tetapi dekat di hati. Secara logiknya, apabila melancong ke daerah atau negeri lain, kita pasti akan terus melawat ahli keluarga kita yang kebetulan menetap disana. Sambil menyelam minum air, jurang pemisah antara ahli keluarga pasti akan terhapus lantas memapankan lagi hubungan silaturahim yang sedia ada. Jadi, terbuktilah bahawa melancong dalam negara sendiri dapat merapatkan lagi hubungan kekeluargaan  seperti isi dengan kuku.

     Disamping itu, tidak dapat dinafikan bahawa melancong dalam negara juga dapat meningkatkan ekonomi negara khususnya dalam sektor pelancongan. Dalam era modenisasi ini, negara acap kali berdepan dengan masalah kewangan. Oleh itu, dengan melancong dan seterusnya berbelanja dalam negara, secara tidak langsung perihal tersebut akan menyuntik pendapatan negara seterunya menambah aliran wang masuk negara. Pendek kata, sudah terang lagi bersuluh, dengan melancong dalam negara sahaja, kita turut menyumbang kepada perkembangan ekonomi negara.

     Intihanya, melancong dalam negara mendatangkan pelbagai maslahat yang berguna untuk individu, komuniti waima bumi watan ini. Seruan kerajaan untuk menggalakkan kita melancong dalam negara tidak harus dipandang enteng agar kemajuan dan kemakmuran negara terus terjamin pada masa hadapan.


Sumber Esei

1 comment: