Rempit - Karangan Pelajar Stpm

Sumber Rujukan Bagi Membantu Para Pelajar Dalam Penulisan Esei

sdsdfdsf

Rempit


Definisi Rempit
Rempit ialah sekumpulan penunggang motosikal yang menunggang motosikal secara melulu dan merbahaya sama ada membahayakan dirinya sendiri mahupun pengguna jalan raya yang lain. Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, rempit bermaksud menyesah atau memukul sesuatu contohnya dengan menggunakan rotan. Sebutan rempit itu sendiri sebenarnya adalah berasal daripada perkataan rampit iaitu menggambarkan pelumba memeras minyak di jalan raya (litar).

     Masalah sosial seperti aktiviti pelumba haram adalah penunggang motosikal yang tidak bertanggungjawab atau lebih dikenali sebagai ‘mat rempit’ bukanlah merupakan sesuatu isu yang baru memandangkan gejala ini wujud sekian lamanya dijalan raya di negara kita. Mat Rempit merupakan istilah kepada penunggang motosikal yang terlibat dalam perlumbaan haram, biasanya dengan menggunakan motor kapcai atau skuter. Ia merupakan satu gejala sosial remaja di Malaysia pada masa sekarang. Minah rempit pula boleh jadi merupakan seorang pelumba perempuan atau teman wanita Mat Rempit.

Punca-Punca Merempit
     Sama ada kita sedar atau tidak masalah remaja merempit ini sebenarnya berpunca dari pelbagai masalah tidak kira dalaman mahupun luaran remaja itu sendiri.Malah kajian menunjukkan bahawa 87 peratus mat rempit adalah dari golongan remaja yang berusia 14 tahun hingga 25 tahun,ini adalah berdasarkan kajian oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia dengan kerjasama pusat pengajian psikologi dan pembangunan Malaysia.Bosan adalah faktor utama mengapa mereka melakukan kegiatan sedemikian dan ia menunjukkan peratusan sebanyak 48.1 peratus.Golongan remaja ini juga memberi tanggapan bahawa mereka dapat menghilangkan rasa bosan dengan melakukan aktiviti merempit ini dan mampu untuk menggunakan masa lapang ini dengan aktiviti merempit tanpa memikirkan kesan yang akan mereka hadapi.Pelakuan dan masalah merempit ini adalah melibatkan pengguna jalan raya yang lain malah ia lebih membahayakan pengguna jalan raya yang lain.

     Punca lain yang menyebabkan wujudnya masalah merempit ini adalah perasaan ingin tahu dan ingin mencuba dalam kalangan remaja.Seperti yang kita semua maklum para remaja adalah golongan yang paling berisiko dan mudah terpengaruh dengan perkara yang negatif.Oleh disebabkan desakan dan perasaan remaja yang suka memcuba dan tidak takut menghadapi risiko yang bakal mereka tempohi,para remaja sanggup dan berani melakukan apa sahaja malah mereka tidak memikirkan pelbagai kesan buruk yang akan timbul disebabkan oleh sikap mereka ini.Perasaan ingin mencuba ini akan menghalang fikiran waras para remaja untuk memikirkan kebaikan dan keburukan yang akan dialaminya sekiranya mereka terlibat dengan aktiviti merempit ini malahan mereka mudah seronok apabila melakukan aksi-aksi merempit.Media massa juga boleh mempengaruhi para remaja untuk melakukan aksi berbahaya contohnya wujudnya filem-filem aksi seperti rempit,bohsia dan samseng jalanan yang mana para remaja cuba untuk melakukan aksi-aksi seperti didalam filem tersebut.Kerana wujudnya perasaan ingin tahu dalam diri remaja inilah yang menyebabkan mereka mudah terpengaruh dengan aksi yang dipaparkan di media massa.

     Selain itu juga remaja terpengaruh dengan rakan-rakan juga dapat dikenal pasti kenapa berlakunya masalah rempit.Remaja selalunya mempunyai sikap yang mana akan mengikut sahaja sikap dan tingkahlaku rakan-rakan sebaya mereka,contohnya remaja yang berkawan dengan golongan mat rempit maka mereka juga akan melakukan aktiviti merempit ini kerana mereka akan dianggap ketinggalan kerana tidak melakukan aktiviti yang sama seperti rakan-rakan yang lain.Para remaja juga mudah untuk meniru apa yang dilakukan oleh rakan sebaya mereka dan jika mereka memilih untuk meniru aksi rakan-rakan mereka untuk merempit ini mereka tidak memikirkan bahawa perkara tersebut adalah salah dan ia menganggap perkara itu betul ekoran rakan-rakannya melakukan aktiviti sedemikian.

     Punca yang menyebabkan berlakunya gejala rempit ini juga adalah kerana gaya hidup dan taraf pendidikan remaja itu sendiri.Kebanyakkan remaja yang terlibat dengan lumba haram ini adalah dari golongan yang berpendidikan rendah malah pemikiran mereka juga sempit ini kerana kita dapat lihat dengan jelas risiko yang mereka hadapi jika mereka melakukan kegiatan merempit ini.Mereka tidak memikirkan bahawa terlalu banyak kesan negatif yang akan mereka perolehi disamping itu juga mereka akan membahayakan pengguna jalan raya yang lain.Remaja yang terlibat ini juga adalah golongan remaja dibawah umur dimana mereka masih lagi memerlukan bimbingan dan pengawasan dari ibubapa mereka.Selalunya juga mereka yang terlibat ini adalah masih diperingkat sekolah menengah.

     Antara punca lain yang menyebabkan berlakunya gejala ini ialah kurangnya pengawasan dari ibubapa dan ibubapa itu sendiri tidak mengambil cakna tentang aktiviti yang dijalankan oleh anak-anak mereka.Malah anak-anak yang bersekolah ini diberi motosikal oleh ibubapa mereka untuk kegunaan untuk kesekolah sebaliknya anak-anak mengambil kesempatan dengan melakukan aktiviti merempit dimalam hari dan ibubapa mereka tidak mengetahui apa yang telah anak mereka lakukan pada sebelah malam.Ibubapa pulla tidak mempersoalkan kemana anak mereka pergi dan aktiviti yang anak-anak mereka lakukan tanpa pengetahuan mereka.

Langkah-Langkah Pencegahan
     Aksi mat rempit yang merajai jalan raya dengan aksi berbahaya terus menghantui orang ramai. Pelbagai persoalan di minda masyarakat. Antaranya termasuklah adakah gejala yang semakin menjengah ke kawasan kampung ini sukar dihapuskan sebagaimana sukarnya pihak berkuasa menangani gejala penagihan dadah? Andaian ini tidak boleh dipandang mudah kerana selepas pelbagai usaha dilakukan, isu mat rempit tidak pernah menunjukkan tanda-tanda akan berakhir. Sebaliknya, isu ini semakin berleluasa sehingga melibatkan jenayah yang lebih berat terutamanya kes ragut, rogol, dan samun secara berkumpulan.

     Oleh itu, suatu pendekatan yang kolektif dan berkesan perlu diambil untuk mengekang gejala yang menjadi ancaman serius kepada keselamatan awam ini. Akta Pengangkutan Jalan dan Jabatan Pengangkutan Jalan harus dipinda untuk diberi kuasa menahan mat rempit. Pindaan tersebut wajar dilaksanakan segera bagi membolehkan hukuman yang lebih tegas dikenakan terhadap samseng jalanan. Golongan itu juga semakin berani memperlekeh undang-undang dan mencabar pihak berkuasa, termasuk cubaan merempuh sekatan jalan raya. Pelajar berumur 15 hingga 19 tahun merupakan pelajar yang kandas dalam pelajaran atau telah berhenti sekolah, perlu ditahan di sekolah juvana, Sekolah Henry Gurney jika didapati bersalah untuk suatu tempoh ditetapkan. Mereka hendaklah dihukum membuat kerja-kerja amal sehingga 100 jam dan motosikal dirampas. Samseng jalan raya atau 'Mat Rempit' mungkin akan dikenakan hukuman lebih berat iaitu hukuman penjara mandatori setelah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dipinda. Bagaimanapun hukuman itu hanya untuk remaja yang berumur atas 18 tahun manakala yang berumur bawah 18 tahun, mereka tertakluk kepada Akta Perlindungan Kanak-kanak.

     Golongan ini harus diperangi habis-habisan dengan melipatgandakan usaha menambah bilangan anggota peguat kuasa. Dengan itu, operasi pembanterasan secara besar-besaran seharusnya dilakukan secara konsisten dan bukan hanya suatu langkah pencegahan bermusim. Kebiasannya sekatan jalan raya hanya dilakukan ketika hujung minggu sahaja. Namun, gejala rempit sekarang tidak hanya bertumpu kepada hari minggu sahaja, malahan pada hari-hari lain juga. Gejala ini harus ditangani oleh sebuah jawatankuasa khas yang dibentuk oleh kerajaan supaya tampak kesungguhan pihak berkuasa untuk tidak bertolak ansur dalam hal keselamatan awam. Ketegasan pihak berkuasa ini sekurang-kurangnya menimbulkan rasa gerun dalam kalangan mat rempit untuk menguasai jalan raya atau berhimpun dalam satu kumpulan besar. Gejala mat rempit ini dapat diatasi jika semua pihak bekerjasama dengan agensi penguat kuasa untuk merancang program bercorak pendidikan. Program itu dilaksanakan secara sistematik, tersusun, dan bersepadu untuk membawa golongan ini ke pangkal jalan. 

     Selain kecelaruan dalam pembawaan diri, gejala merempit ini juga banyak didorong oleh sikap ibu bapa yang terlalu memberi muka kepada anak-anak yang masih di bawah umur. Mereka seolah-olah bersikap lepas tangan dalam mengawal pergerakan anak-anak di luar rumah. Atas kealpaan itu, ibu bapa wajar dikenakan denda di bawah peruntukan undang-undang tertentu kerana membiarkan anak-anak memiliki dan menunggang motosikal tanpa lessen. Untuk menambahkan keberkesanan tindakan tersebut, kerajaan harus menetapkan bahawa had umur untuk mendapatkan lessen motosikal dilanjutkan daripada 16 tahun kepada 21 tahun. Sememangnya, isu yang berkaitan dengan kegiatan samseng jalanan itu sudah berlanjutan sekian lama. Oleh sebab itu, pihak berkuasa perlu bertindak lebih agresif terhadap golongan mat rempit. Apatah lagi, sikap kita yang terlalu bertimbang rasa dan kasihan kepada golongan inilah yang menyebabkan mereka mengambil kesempatan untuk meneruskan kegiatan yang tidak bermoral ini.

     Selain itu, kerajaan juga perlu menimbangkan untuk mewujudkan satu lagi litar lumba yang strategik iaitu di Bukit Jalil selain mengenakan tindakan tegas kepada mereka yang terlibat dengan perlumbaan haram. Pembinaan litar lumba di Bukit Jalil berhampiran Kuala Lumpur mungkin mampu mengurangkan aktiviti perlumbaan motosikal haram di jalan raya ibu kota. Sekiranya kerajaan sudah menyediakan tempat untuk mereka melakukan aktiviti dan kalau mereka masih lagi berlumba haram di luar, kenakan sahaja tindakan tegas terhadap mereka. Tindakan merampas motosikal bukanlah satu tindakan yang baik, sebaliknya akan mengundang jenayah lain iaitu mencuri motosikal. Ini kerana, kebanyakan mereka ini datang daripada golongan keluarga bermasalah serta hidup dalam kemiskinan. Tindakan undang-undang yang lebih ketat harus meliputi pembatalan lesen memandu serta-merta dan pengharaman pembelian motosikal bagi mereka yang disabitkan kesalahan. Pendekatan lembut dan pendektan keras harus diambil bagi menangani isu mat rempit. Tiada istilah kompromi dalam membendung gejala mat rempit ini. Sebagai anggota dalam masyarakat, setiap dari kita harus memainkan peranan masing-masing dalam membendung isu dan gejala ini.


Kesan Buruk Akibat Merempit
     Hari ini isu mat rempit semakin hangat diperkatakan sama ada media massa atau media cetak. Mat rempit ini bukan sekadar merempit sahaja tetapi mereka ini juga turut terlibat dalam masalah-masalah sosial seperti berjudi, mengambil minuman keras, memukul dan sebagainya. Walaupun merempit ini mendatangkan banyak kesan buruk pada diri seseorang individu itu dan juga orang disekelilingnya namun mat rempit tetap tidak sedar dan tiada tanda-tanda yang menunjukkan bahawa isu mat rempit ini akan ada penyelesaiannya.

     Antara kesan-kesan yang timbul dari gejala merempit ini ialah, gejala merempit ini ialah Meningkatkan masalah keruntuhan moral atau akhlak dalam kalangan remaja. selain itu masalah merempit ini juga akan menyebabkan wujud pergaulan bebas diantara lelaki dan perempuan seperti yang berlaku pada hari ini, hilang sifat beradab, seks bebas dan lain-lain. Namun, perkara yang paling menyedihkan apabila kita bercakap mengenai mat rempit ini ialah ianya terdiri daripada orang islam terutamanya kaum melayu yang kita tahu sejak kecil lagi telah disemai dengan adat serta kesopanan dalam diri.

     Selain itu, budaya merempit ini juga dapat meningkatkan kemalangan jalan raya. Kemalangan ini selalunya berpunca daripada sikap cuai dan cara menunggang motosikal yang melulu oleh penunggang yang merempit. Sikap menunggang yang tidak ada etika dalam kalangan mat rempit ini menyebabkan sebahagian daripada pemandu kita takut ketika memandu di jalanraya kerana mereka takut akan menjadi mangsa kemalangan yang berpunca daripada mat rempit ini.

    Masalah merempit ini juga akan menyebabkan meningkatnya masalah jenayah seperti merogol, merompak, samun, curi motosikal dan sebagainya. Merempit seolah-olah menjadi satu pesta bagi budak-budak muda iaitu golongan remaja untuk melakukan kegiatan-kegiatan tidak bermoral ini.

     Selian itu. gejala merempit yang semakin berleluasa ini juga memberikan kesan kepada pasukan keselamatan dan Negara. Contohnya isu merempit yang semakin hari semakin meruncing ini akan menyebabkan imej pasukan tercemar. Masyarakat seolah-olah memandang pihak berkuasa tidak menjalankan tugas mereka walaupun terdapat banyak langkah yang telah pihak mereka ambil untuk membanteras masalah merempit ini. Mat rempit ini juga seolah-olah bermain dengan undang-undang dan mencabar undanag-undang. Mat rempit ini juga menjejaskan imej Negara terutamanya di mata pelancong yang datang melancong ke Negara kita ini.

     Masalah merempit ini juga akan menyebabkan pembaziran masa dan pendapatan Negara untuk mengatasinya. Sebagai contoh, kerajaan terpaksa menjalankan pelbagai kempen penguatkuasaan undang-undang dan program-program khas bagi mengatasi masalah merempit ini.

     Gejala merempit ini juga turut menggangu ketemteraman awam. Sebagai contoh mat rempit yang menjalankan aktiviti merempit di sekitar kawasan perumahan awam akan mengganggu ketenteraman penduduk di situ. Bunyi bising yang terlaku kuat dari enjin motosikal mat rempit ini juga boleh menyebabkan berlakunya masalah pencemaran bunyi.

1 comment: